تبلیغات
قرآن - چرا میزان ارث زنان و مردان برابر نیست؟

چرا میزان ارث زنان و مردان برابر نیست؟

یکشنبه 29 تیر 1393 10:30 ق.ظنویسنده : سهند سرداری

 
با اینكه ظاهراً ارث مرد دو برابر زن است امّا با دقّت بیشتر روشن مى‏شود كه از یك نظر ارث زنان دو برابر مردان مى‏باشد! و این بخاطر حمایتى است كه اسلام از حقوق زن كرده است.
توضیح اینكه اسلام وظائفى بر عهده مردان گذارده كه با توجّه به آن نیمى از درآمد مردان عملًا خرج زنان مى‏شود، در حالى كه بر عهده زنان چیزى گذارده نشده است، مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او، از مسكن و پوشاك و خوراك و سایر لوازم بپردازد، و هزینه زندگى فرزندان خردسال نیز بر عهده اوست، در حالى كه زنان از هرگونه پرداخت هزینه‏اى حتى براى خودشان معاف هستند، بنابراین یك زن مى‏تواند تمام سهم ارث خود را پس انداز كند، در حالى كه مرد ناچار است آن را براى خود و همسر و فرزندان خرج كند، و نتیجه آن عملًا چنین مى‏شود كه نیمى از درآمد مرد براى زن خرج مى‏شود، و نیمى براى خودش، در حالى كه سهم زن همچنان بحال خود باقى مى‏ماند.
براى توضیح بیشتر به این مثال توجّه كنید: فرض كنید مجموع ثروت‏هاى موجود در دنیا معادل 30 میلیارد تومان باشد كه از طریق ارث تدریجاً در میان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسیم مى‏گردد، اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنیم، مى‏بینیم از این مبلغ 20 میلیارد سهم مردان، و 10 میلیارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى‏كنند، و هزینه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همین دلیل زنان مى‏توانند 10 میلیارد خود را پس انداز كنند، و در بیست میلیارد سهم مردان، عملًا شریك خواهند بود، زیرا در مورد آنها و فرزندان آنها نیز مصرف مى‏شود.
بنابراین در واقع نیمى از سهم مردان كه 10 میلیارد مى‏شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه كردن این مبلغ به 10 میلیارد كه پس انداز كرده بودند، مجموعاً صاحب اختیار 20 میلیارد- دو سوم مجموع پول دنیا- خواهند بود، در حالى كه مردان بیش از 10 میلیارد عملًا براى خود مصرف نمى‏كنند.
نتیجه اینكه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره بردارى دو برابر سهم واقعى مردان است، و این تفاوت بخاطر آن است كه معمولًا قدرت آنها براى تولید ثروت كمتر است، و این یك نوع حمایت منطقى و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقیقى آنها را بیشتر قرار داده اگرچه در ظاهر سهم آنها نصف است.
اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به این نكته پى مى‏بریم كه سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بیگاه از پیشوایان اسلام در این زمینه پرسش‏هائى مى‏كردند، و پاسخ‏هائى كه از طرف پیشوایان بزرگ (ائمه اهل بیت علیهم السلام) به این سؤال داده شده غالباً به یك مضمون است، و آن اینكه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را برعهده مردان گذارده است به همین جهت سهم آنها را بیشتر قرار داده».
در كتاب «معانى الاخبار» از امام على بن موسى الرضا علیه السلام نقل شده كه در پاسخ این سؤال فرمود: «اینكه سهم زنان نصف سهم مردان از میراث است به خاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى‏كند چیزى مى‏گیرد و مرد ناچار است چیزى بدهد، به علاوه هزینه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى كه زن در برابر هزینه زندگى مرد و خودش مسئولیتى ندارد».
به این مثال توجّه كنید: فرض كنید مجموع ثروت‏هاى موجود در دنیا معادل 30 میلیارد تومان باشد كه از طریق ارث تدریجاً در میان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسیم مى‏گردد، اكنون مجموع درآمد مردان را با مجموع درآمد زنان جهان از راه ارث حساب كنیم، مى‏بینیم از این مبلغ 20 میلیارد سهم مردان، و 10 میلیارد سهم زنان است، اما مطابق معمول، زنان ازدواج مى‏كنند، و هزینه زندگى آنها بر دوش مردان خواهد بود و به همین دلیل زنان مى‏توانند 10 میلیارد خود را پس انداز كنند، و در بیست میلیارد سهم مردان، عملًا شریك خواهند بود، زیرا در مورد آنها و فرزندان آنها نیز مصرف مى‏شود.
بنابراین در واقع نیمى از سهم مردان كه 10 میلیارد مى‏شود صرف زنان خواهد شد، و با اضافه كردن این مبلغ به 10 میلیارد كه پس انداز كرده بودند، مجموعاً صاحب اختیار 20 میلیارد- دو سوم مجموع پول دنیا- خواهند بود، در حالى كه مردان بیش از 10 میلیارد عملًا براى خود مصرف نمى‏كنند.
نتیجه اینكه سهم واقعى زنان، از نظر مصرف و بهره بردارى دو برابر سهم واقعى مردان است، و این تفاوت بخاطر آن است كه معمولًا قدرت آنها براى تولید ثروت كمتر است، و این یك نوع حمایت منطقى و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقیقى آنها را بیشتر قرار داده اگرچه در ظاهر سهم آنها نصف است.
اتفاقاً با مراجعه به آثار اسلامى به این نكته پى مى‏بریم كه سؤال بالا از همان آغاز اسلام در اذهان مردم بوده و گاه بیگاه از پیشوایان اسلام در این زمینه پرسش‏هائى مى‏كردند، و پاسخ‏هائى كه از طرف پیشوایان بزرگ (ائمه اهل بیت علیهم السلام) به این سؤال داده شده غالباً به یك مضمون است، و آن اینكه «خداوند مخارج زندگى و پرداخت مهر را برعهده مردان گذارده است به همین جهت سهم آنها را بیشتر قرار داده».
در كتاب «معانى الاخبار» از امام على بن موسى الرضا علیه السلام نقل شده كه در پاسخ این سؤال فرمود: «اینكه سهم زنان نصف سهم مردان از میراث است به خاطر آن است كه زن هنگامى كه ازدواج مى‏كند چیزى مى‏گیرد و مرد ناچار است چیزى بدهد، به علاوه هزینه زندگى زنان بر دوش مردان است، در حالى كه زن در برابر هزینه زندگى مرد و خودش مسئولیتى ندارد».

برچسب ها: ارث ، مرد ، زن ، نصف ، دوبرابر ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 29 تیر 1393 10:32 ق.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.