تبلیغات
قرآن - غرائز انسان بخش 5 (تعادل در زندگی انسان از دیدگاه اسلام)

غرائز انسان بخش 5 (تعادل در زندگی انسان از دیدگاه اسلام)

سه شنبه 15 بهمن 1392 02:50 ب.ظنویسنده : سهند سرداری

 

ارضاء غرائز از راه حلال

سومین مطلب آن است که اسلام می گوید ارضاء غرائز از راه گناه نبوده و از راه حلال باشد. باید دقت کرد که غرائز از راه حرام ارضاء نشوند. قرآن کریم در سوره مبارکه اعراف، آیه 30 می فرماید:

یا بنی آدم خذوا زینتکم.(18)


یعنی با شخصیت و نظیف باش، لباس خوب و تمیز واتو کرده بپوش ، موهایت شانه زده باشد، بی قید نباش و بالاخره تمیز وارد جامعه شده و شخصیتت را حفظ کن.

عایشه می گوید: پیغمبر اکرم(ص) هر گاه می خواست از خانه بیرون رود، در خود جستجو می کرد. عمّامه و قبایشان را نگاه می کردند. بعضی اوقات می گفتند:یا رسول الله! مگر مردم هم باید زینت کنند؟ می فرمود: می خواهم آلت غیبت مردم واقع نشوم.

یک وقت خدای ناکرده به نام حزب اللهی وارد مسجد بشود، دهانش بو بدهد یا العیاذُ بالله با یک لباسهای پاره ای که هیپی گری است د رجامعه حاضر بشود. این حزب اللّهی نیست. اتفاقاً از همین راههاست که دشمن استفاده می کند. لذا قرآن می گوید:

یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد وکلوا واشربوا و لا تسرفوا انه لایحب المسرفین[1]

خدا عیاش را دوست ندارد ، انسان عیاش بدبخت می شود. ای پیغمبر به آنها که منزوی شده و دنیا را حرام کرده اند، بگو چه کسی برشما زینت خدا را حرام کرد؟

قل من حرم زینه الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق.[2]

بگو چه کسی بر شما طیبات من الرزق را حرام کرد.

قل هی للذین آمنوا فی الحیوه الدنیا خالصه یوم القیامه[3].

بگو این نعمت ها در دنیا برای اهل ایمان است و نیکوتر از اینها در آخرت برایشان خواهد بود.

بگو خدا اینها را برای تو خلق کرده اما تو کنار می کشی؟ مقصودم اینجاست که می فرماید:

قل انما حرم ربی الفوا حش ما ظهرمنها و ما بطن والأثم و البغی بغیر الحق و أن تشرکوا بالله ما لم ینزل به سلطانا و ان تقولوا علی الله ما لا تعلمون.[4]

بگو پیامبر که خدا هر گونه اعمال زشت را چه در آشکار و چه پنهان و گناهکاری و ظلم بنا حق و شرک بخدا را که برای آن دلیلی ندارید و اینکه چیزی را نمی دانید و از جهالت بخدا نسبت می دهد، حرام کرده است.

این جمله: « وان تقولوا ما لا تعلمون» را جوانهای عزیز همیشه در فکرشان داشته باشند. و سپس آنچه را که حرام است در این قضیه ذکر می کند. عایشه زنی را دید که بسیار افسرده بود، از او پرسید مگر شوهر نداری؟

گفت : چرا.

گفت: اگر شوهر داری پس چرا این قدر افسرده ای وزیور و زینت برای آرایش به خود آویزان نکرده ای؟

گفت : شوهرم مرا رها کرده و به بیابان رفته، نذر کرده که دیگر با زن تماس نگیرد. یکی از رفقایش هم نذر کرده که غذای لذیذ نخورد، دیگری هم نذر کرده که دیگر با جامعه تماس نگیرد.

عایشه به نزد پیامبر رفته و قضیه را به ایشان گفت. پیامبر با عجله به مسجد آمد، بطوریکه عبای ایشان روی زمین کشیده می شد.

لذا زن باید تمیز باشد، اما برای شوهر، آنچه که باید دقت شود این است که در جامعه با روی باز و جلف نگردد، لباسهای شهوت انگیز نپوشد و زیورش را برای نامحرم استفاده نکند.

قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر.

مقصود ار «ما ظهر» همین است. از نظر قرآن ارضاء غریزه شهوت از راه گناه ، زنا ، نگاه شهوت آمیز به زن مردم، از راه مال مردم خوردن، تقلب، حقه بازی، گران فروشی، احتکار و بالاخره مردم را سوزاندن صحیح نیست. این شیوه ارضاء شهوت بد بختی می آورد. از ظلم کردن به مردم، مال مردم را تصرف کردن یا خورن « والبغی بغیر الحق» نباید از این را باشد.

و ان تقولوا علی الله ما لا تعلمون.

خدای ناکرده فکر و تصورات خود را در قالب اسلام عرضه کند و مطلبی که خدا نگفته باشد، در جامعه بگوید و بخواهد از این راه غرائز  خویش را ارضاء کرده، این سخن است که اسلام می گوید غرائز را باید ارضاء کرد، اما نه از راه گناه.

خلاصه بحث

خلاصه بحث جلسه سوم این شد که انسان دوبعدی است و انسان این دو بعد را حتماً باید ارضاء بکند. تنها چیزی که باید سخت مواظب باشیم، این است که نباید دلبستگی به دنیا داشته باشیم. مسرف، مبذر و عیاشگر نبوده و گناه در زندگی ما نباشد.

 

 

پی نوشت ها:

 

 

[1]. سوره اعراف، آیه31.

[2]. سوره اعراف، آیه 32.

[3]. سوره اعراف،آیه32.

[4]. سوره اعراف،آیه 33.

 


برچسب ها: غرائز ،
آخرین ویرایش: جمعه 18 بهمن 1392 10:45 ق.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.